Friday, 27 March 2009

What a revelation!

From French - 'exposé'.
____

All sort of reactions received from my friends who know me for ages.

Like, ada yang naik darah:
"Taktau nak kata apa... bercampur-baur antara nak gelak + marah + simpati + 1001 perasaan...

Takdenya I nak pi hentam mamat tu, he's none of my concern (lantak pi kat dia lah). Yg I maksudkan kat para atas tu towards u my dear. Tapi sebab takmau menambahkan migrain I skrg ni, apa yg I mampu pesan (ringkas):

U jangan cari pasal (aka jangan cari keje kalau takde keje) / jangan desperado sgt / make urself bz with something else rather than messing/flirting around....

Adoi, poning kpla den... chow dulu.. nanti dah tenang2 I sambung berleter lagi.. tu baru intro...

P/s: I knew she cares a lot for moi!

Ramai yang hulurkan kata2 hikmah utk penyejuk rasa & jiwa:
"Allah temukan kita dgn org yg salah dahulu spy kita dpt menghargai apa yg kita miliki pd ms akn dtg... Pengalaman yg blh dijadikan iktibar..."

"hmm, ..tak sangka you termasuk dalam perangkap macam tu walaupun you memang dah beringat2..alhamdulillah, berkat rahmat ALLAH ..Allah lindung you dari perkara macam tu..macam hampir2 je kan?
tapi i percaya, itu semua ujian Allah untuk kita..kena lebih hati2 ni..tapi i harap, jangan sampai u tak percayakan lelaki ya ; )
insyallah, kalau ada jodoh..tak ke mana kan? harap u jaga diri baik2, hidup di perantauan ni..lain sikit gayanya..."

"I am so sorry you have to go thru such heartache but Alhamdullillah nothing major happens. Maybe one of this day I might have your courage and share some of my stories (mind you, stories not story k.)
I pray Allah swt will always look after you in your everyday life and undertakings. Amin"

"its ok to gain a lesson out of this....at least this can be a lesson to everyone of us...am i right??...but i really hope that one day u will find your own sweet mr right..insyaAllah.....Do pray for us all as well..hehehe
kita kena berusaha...on-going process (never end) sampai la berjumpa insyaAllah dengan seseorang yang betul2 boleh dijadikan suami :)"

"… and thanks for the story.. for myself, I am very2 susah nak percaya kat org lelaki ni that is why I never berkenalan or chatting dgn org2 yg tak dikenali… tu la pasal masih single kot hahaha… as what people said, jgn kawin sbb desperado or for the sake of kawin jer… cewahh…"

Ada yang dok pikiaq apakah motif sebenarnya?
"Terkejut jgk baca ur email ni. But anyway many thanks to u, coz u nak jgk share ur experience as teladan to us.
Nasib baik u tersedar awl2, klu u masih lagi bermimpi, x tau la apa akan jadi kat u.
Pengajaran yg i dpt from ur experience tu, kita org pompuan ni jgn terlalu mudah percaya sgt kat lelaki, kena study jgk pasal lelaki yg nak kwn ngn kita ni, bak kata u tu, kdg2 diorg nak ambik kesempatan je. Susah nak cari org yg jujur ngn kita.

Nasib baik ur ustazah & her husband (experience people) "can see who he is"
By the way, i x phm kenapa dia begitu cepat nak ajak u kawin? apa motif dia sebenar nya?"

P/s: Motif ajak kawin cepat? Ha, bila dah sah akad-nikah baru bgtau, apa je yg kita pompuan ni boleh buat? esp klu dah tgadai? Maruah nak jaga. Malu pd org kpg & keluarga. Sure, terima je dgn linangan air mata kan?? Sadis sungguh....

"Aku rasa lah dia ni ada niat tak baik la....maksud aku tujuan dia nak berkahwin dua tu..bukan sekadar nak kahwin....aku rasa macam nak menumpang je....wallahualam la kan...."

"Aku rasa, mamat ni gersang kot...ye lah, bini pi letak kat Melaka, dia kerja kat KL...mana tak gersangnya. Ada bini + anak2 letak jauh2, apa jenis orang macam ni!?"

Ramai yg tak percaya:
"is this really happening to u kak or this is just a story to share?"

" Oh dear...
why things like this keep on happening to you................
maybe you r only looking at other side not the one near to you......
lucky u got to know early......thank god.......
..takes thing easy and learn frm mistake"

P/s: She's non-muslim. I never question why-it-happened-to-me.

"Is this your true story or someone else's? But whose ever it is, I totally agree with the part yg kahwin for the sake of nak kahwin. As a matter of fact, my best friend during school pun pernah advised one of our closest friend abt the very same thing. If it's your story, my prayers for you that one fine day you'll meet the right man for you.. Allah knows best."

Ada yang dah jangka awal2 lagi:
"My dear, i mcm dah agak that he's planning to take u as his 2nd (or ntah ke berapa) wife from the beginning of ur story on ur email. Good thing u managed to get out of that!"

Ada yang ambil sebagai sempadan:
"Boleh x i share story ni dgn kawan2 i yg lain..it seems bnyak pedoman and kawan2 i pun ramai lagi yg masih single..."

P/s: That is why I finally decide to bare it all here...

"Hmmm....what I should say to u is...Bijak...!!!!
Tak ambil keputusan yang drastik and I can't imagine kalau u betul2 dah kawin and found out bout dia dah kawin tu...
Iktibar juga buat yang dah kawin....Tak boleh percaya suami 100%....
One thing rad...u're such a nice person, someday u'll meet a perfect guy for you....
Insyallah.......Sedih baca nukilan u tu.."

And, The Exposé!!!
#(1) through a looooong phone call from a galfren

#(2)
"Syukurla bila tak sampai ke next level. Jahat betul la this guy. Is he XY bin XY? Phone # 01xxxx6060? If dia XY, dia memang pnah cal F, dia kacau I kat fb n pnah cal aku tp aku malas nak angkat. Tak tau dia dpt no dr siapa."

P/s: Guys, pls help by not simply giving out our numbers to others. Let the owner do that if they want to.

and #(3) thru conversation with a guy from the same school.

So, I say ample warning is given: One single mis-step boyo - you're IT!!
All my 'networkings' turn out to be useful after all...

No comments:

Syyy....<in-progress>

Alhamdulillah - Glory be to Allah, All Praise is for Allah, There is No God but Allah, Allah is the Greatest! I never thought - especi...